Европа строи комбинирани мостове - 4 Ноември 2013 - Cтроителен Инженер

Главна | Моят профил | Регистрация | Изход | Вход | RSS

реклама

*

Статистики

Реклама в сайта

Стани Фен

like-button.net

онлайн радио

Онлайн Радио Избери радио и кликни „Слушай?

БГ


Времето

Нашата анкета

Каква е вашата професия
Общо отговори: 169

Търси

Главна » 2013 » Ноември » 4 » Европа строи комбинирани мостове
20:49
Европа строи комбинирани мостове
Източник : Gradat.bg
Осмата конференция за дунавските мостове беше организирана от Румъния и Сърбия. Първият ден беше конферентен и се проведе в Тимишоара, а вторият беше посветен на големите съоръжения в Сърбия: в Бешка, Нови сад, Земунски мост в Белград.
Участваха представители на Германия, Австрия, Словакия, Унгария, Румъния, България, Сърбия, Полша, Швейцария. България имаше две изяви. Единият доклад беше "Сеизмична устойчивост на съществуващите виадукти в България" (изнесен от Костадин Топуров, Петър Николов, Иванка Топурова), а втората проява беше представяне на филм за изграждането на втория мост на р. Дунав при Видин – Калафат - "Нова Европа", направено от Христо Монев.
Основната тема беше свързана с

Мостът при Нови Сад, където е имало мост с две дъги, разрушен от бомбардировките през 90-те години на миналия век. Строи се нов мост на старите опори

новите тенденции в проектирането и строителството на мостове
и решения за големи и средни съоръжения. Инженерите от Германия представиха интересни неголеми мостове, които представляват комбинирани съоръжения. От Словакия и Сърбия показаха голямоотворни мостове. Този път конференцията беше по-скоро практически насочена, отколкото теоретична.
Нашият доклад беше свързан със състоянието на съществуващите мостове и виадуктите на магистралите "Тракия" и "Хемус". Той представлява анализ на състоянието и възможностите за усилване на съществуващите виадукти съгласно еврокодовете по отношение на сеизмичното осигуряване. Преди време имаше становища, че за сеизмичното укрепване са необходими твърде много средства. С нашата разработка ние показахме, че това твърдение не отговаря на истината. Укрепването на съоръженията за сеизмичност, строени с дълготрайност 100 години, може да стане с малко средства, и то паралелно с ремонта им. Важен наш извод е да не се занемаряват съоръженията до такава степен, че 25 години след строителството им да се налага да се разрушават отделни елементи заради аварийното им укрепване. Сега много от тях са в тежко състояние.
Това, което правеше впечатление в докладите на колегите от Западна Европа, е

Проектът на изграждащият се  мост на р. Дунав при Берска, отворът е 210 м, достатъчен за корабоплаването, конзолно бетониране, мостът е част от сложен пътен възел.

приложението на метални и комбинирани конструкции,
което в България не е практика. В Унгария, Румъния, Сърбия, Австрия нямат никакви ограничения за изграждане на метални средноотворни съоръжения, комбинация между метал и стоманобетон, и всички те са ефективни. Комбинирани конструкции в България са приложени само на жп моста над река Чая по трасето Пловдив – Свиленград в близост до границата и един пътен мост в Първомай. Сега с колеги от катедрата проектираме жп мост в участъка Харманли – Свиленград, който косо минава над пътно трасе. На лот 2 Дупница – Благоевград има много съоръжения, като само виадуктите са 10, и те всички са от стоманобетон. В Европа няма догми – използват се всички материали.
Земунски мост, изграждан от китайски строители с китайски заем

Инженеринг или технически проект
Не съм защитник нито на едната, нито на другата концепция. Но знам със сигурност, че инженерингът е добър, ако има ясни ограничения и изисквания на ниво проект. Например прави се мост и се казва каква визия да бъде следвана или пък да се спази изискването да няма средно подпиране.
Ако няма ограничения, строителят може прекалено свободно да се отнесе към задачата си и да построи малък мост за много пари, който ни най-малко не съответства на територията. Затова е много важно да се обявяват конкурси за мостовете. Сега например правим проект на мост в Пловдив. Градът има свой облик, от малкото градове с голяма река. Редно беше да се обяви конкурс за този мост, възложителят да откупи идеите и след това да обяви търг, като изисква да се спази визията на моста, представена в конкурса. Когато правиш търг за проектиране на мост в градски условия, преди това задължително следва да си обявил архитектурно-конструктивен конкурс за общата визия на съоръжението. Това сега в България не се прави.

Категория: Новина | Преглеждания: 484 | Добавено от: admin | Рейтинг: 0.0/0
Общо коментари: 0
Име *:
Email *:
Код *: